Dag 8, gedenkwaardige ontmoetingen - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van predikantennaarisrael2015 - WaarBenJij.nu Dag 8, gedenkwaardige ontmoetingen - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van predikantennaarisrael2015 - WaarBenJij.nu

Dag 8, gedenkwaardige ontmoetingen

Door: Sicco Zijlstra

18 November 2015 | Israel, Jeruzalem

DAG 8: gedenkwaardige ontmoetingen

Deze dag stond voor een belangrijk deel in het teken van gedenken. Gedenken van het verschrikkelijke drama van de holocaust, de historische gebeurtenis die als directe oorzaak voor het ontstaan van de staat Israel kan worden gezien en die in hoge mate bepalend is voor de wijze waarop het joodse volk de eigen identiteit verstaat. Om 09.15 u. arriveerden we bij het indrukwekkende herinneringscentrum Yad Vashem, wat heel mooi gelegen is op de Herzlberg. Daar hadden we tot 11.00 u. de tijd om rond te kijken. Veel te kort natuurlijk om alles wat hier te zien en te horen valt in je op te nemen, maar lang genoeg om (opnieuw) onder de indruk te raken van het onpeilbare leed wat met de holocaust gepaard ging en nog altijd gaat. Van dat laatste konden we ook iets horen tijdens de ontroerende ontmoeting die we aansluitend hadden met een aantal holocaust-overlevenden van Nederlandse afkomst, die tegenwoordig in Israel leven. Deze inmiddels hoogbejaarde maar nog verrassend vitale mensen ontmoeten elkaar wekelijks onder begeleiding van psychotherapeute mw. Marcelle Zion, die werkzaam is voor Stichting Elah, een in 1979 opgerichte instelling die psycho-sociale hulp biedt aan vervolgingsslachtoffers uit WO-II. Enkele vrijwilligers die deze bijeenkomsten mede ondersteunen hadden een heerlijke lunch voor ons verzorgd. Tijdens het eten luisterden we in groepjes naar een zestal aangrijpende levensverhalen. Deze unieke ontmoeting zullen we niet snel vergeten en behoort zeker tot de hoogtepunten van onze studiereis...

Hierna moesten we opnieuw onze twee gehuurde busjes in om op tijd bij het Schechter Institute for Rabbinical Studies te arriveren. Daar hadden we van ongeveer 14.00 -17.00 u. een ontmoeting met een aantal rabbijnen en rabbijnen-in-opleiding, met wie we een zgn. Chevruta-sessie hadden. Dat houdt in dat je in kleine groepjes -uiteraard gemengd van samenstelling- samen een aantal teksten uit Bijbel en Midrasj bestudeert, om zo vanuit verschillende gezichtshoek (dat van ons als protestantse dominees en dat van onze joodse 'counterparts') tot een dieper verstaan van deze teksten te komen. Deze vorm van interreligieuze dialoog was niet alleen voor de meesten van onze groep volstrekt nieuw, maar voor een aantal van de aanwezige Joodse vrienden net zo goed. Sommigen van hen moesten ook best wat overwinnen om dit mee te kunnen maken of zagen er zelfs op het laatste moment nog van af, omdat ze het bij nader inzien toch te confronterend/bedreigend vonden om met christenen aan tafel te gaan zitten om samen de heilige teksten te bestuderen (!) Dat maakte indruk op ons en was voor ons een regelrechte eye-opener. Je realiseert je immers helemaal niet hoe groot de angst voor en reserve ten aanzien van christenen bij veel Joden ook nu nog is, juist in het licht van de onzalige geschiedenis die achter ons ligt. Hoe slecht zijn we er als christenen veelal in geslaagd om 'de kinderen van Israel' ook maar enigszins tot jaloersheid te verwekken...

Met hoofd en hart boordevol indrukken, gedachten en emoties keerden we rond 18.00 u. terug in ons guesthouse. Na de maaltijd (die er zoals gebruikelijk weer in ging als de spreekwoordelijke preek in een ouderling