Dag 9 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van predikantennaarisrael2015 - WaarBenJij.nu Dag 9 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van predikantennaarisrael2015 - WaarBenJij.nu

Dag 9

Door: Lourens de Jong

18 November 2015 | Israel, Jeruzalem

Deze dag is voor een groot deel gevuld met ontmoetingen
met Palestijnse Christenen in Bethlehem.
Bethlehem ligt vlak bij Jeruzalem en is daar inmiddels bijna aan vast gegroeid. Het ligt in Palestijns gebied en daarvoor moesten we door de controle.Joden durven er niet te komen. Je stapt van de ene wereld in een andere afgesloten door een hoge muur. Confronterend om dat mee te maken.
We zijn een stukje langs de muur gelopen die inmiddels versierd is met allerlei voorstellingen en teksten soms vol humor, vaak pakkend en vermoedelijk het resultaat van goed gesubsidieerde creatieve projecten. Vanwege het graf van Rachel, een heilige plaats voor Moslims en Joden maakt de muur een vreemde slinger.
Slingers die wel vaker vreemd lopen. We begrepen dat de ondergrondse waterhuishouding daarbij ook een belangrijke rol speelt en dat doorgaans ten goede van Israel.
Het Bethlehem Bible College is een school voor de opleiding van Arabisch sprekende pastores van verschillende kerken.
Veel Palestijnse Christenen zijn geëmigreerd. maar we ontmoetten ook mensen die bewust blijven of terugkomen om het Christendom in deze gebieden niet verloren te laten gaan. Ze vertegenwoordigen de oudste kerken ter wereld. Verhoudingen met moslims zijn doorgaans goed, maar het percentage Christenen is wel erg klein geworden, er is gebrek aan goed leiderschap en gemeenschappen worden kwetsbaar.
We luisterden naar een college van een docent en waren onder de indruk van de verhalen van studenten. Een jongen vertelde over zijn leven hier een ander dat hij christen was geworden wat hele ingrijpende gevolgen heeft o.a. je moslim familie niet meer te kunnen zien. Ze hebben een groot verlangen de liefde van God te delen.
De school heeft ook een toerisme opleiding en verzorgt educatieve programma's op de plaatselijke TV. , Ook maken ze een soort christelijke Sesamstraat en doen diaconaal werk. Met kerst bijv. Worden duizenden schoenendozen met inhoud uitgedeeld aan kinderen.
In de theologische opleiding proberen ze de bijbel te lezen vanuit hun eigen contekst die zeer ingewikkeld is en getekend wordt door isolement en het gevoel tweede rangs burgers te zijn en opgesloten te zitten in eigen land.
Wat dat met mensen doet valt met geen pen te beschrijven.
Het verlangen naar rechtvaardigheid en vrede is groot.
We bezochten twee instellingen die veel goed werk doen veelal met buitenlands geld.
Vaak gericht op ontmoeting en kinderwerk en zorg voor gehandicapten. Er zijn talloze van zulke instellingen.
Christelijke instellingen staan ook open voor Moslims.
Alsof het voor deze dag nog niet genoeg was bezochten we nog een andere instelling die zich met verzoeningswerk bezig houdt tussen Joden en Palestijnen. We kregen een indrukwekkend college waar we ook in onze Nederlandse contekst veel mee kunnen.
Na een heerlijk avondmaal hebben de verschillende werk groepjes gepresenteerd wat ze tot nu toe van de reis de studie en de talloze indrukwekkende ontmoetingen hebben meegenomen en geleerd en sommigen presteerden het om dat ontroerend of met veel humor te presenteren.
Het liep al ten elven toen we met een avondgebed de dag afsloten. Een hele volle maar weer bijzondere dag!
Lourens de Jong.