6e dag - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van predikantennaarisrael2015 - WaarBenJij.nu 6e dag - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van predikantennaarisrael2015 - WaarBenJij.nu

6e dag

Door: Koos Snaterse

16 November 2015 | Israel, Jeruzalem

Op zondagmorgen trokken wij naar de oude stad van Jeruzalem en verzamelden wij ons in de Lutherse Redeemer Church. We werden ontvangen door Marleen Anthonissen. Zij werkt hier namens de PKN om pastoraat te verzorgen aan Nederlanders die hier verblijven. Haar man Ilja is als educatief adviseur verbonden aan het Bethlehem Bible Collega dat wij later nog hopen te bezoeken. Het wordt een hartelijke ontmoeting. Marleen geeft een helder verhaal over welke christenen er allemaal in Israël verblijven, in verleden en heden. Er zijn kerken met wortels in het prilste begin. Terwijl andere kerken in de loop van de geschiedenis zijn gekomen met heel diverse motieven, waarvan de meeste achteraf deels of geheel worden betreurd. De huidige kerken en christenen hebben uiteenlopende bedoelingen met hun aanwezigheid, van politiek getint, tot missionair bewogen, tot gericht op dialoog.
Na deze inleiding nemen we hier aan de kerkdienst deel, waarin ook het Heilig Avondmaal wordt gevierd. Opnieuw wordt verbondenheid ervaren.
Omdat we de Sabbat als rustdag hebben gevierd, besteden we in subgroepen de middag aan persoonlijke ontmoetingen. Ons groepje stapt binnen bij het Caspari Centre waar we hartelijk worden ontvangen door de directeur, dr. Alec Goldberg. Dit studiecentrum biedt enerzijds cursussen aan voor Messias Belijdende Joden en wil anderzijds verbindend werken temidden van het brede spectrum van Joodse volgelingen van Jezus en hun gemeenten. Opnieuw wordt het beeld bevestigd hoe divers deze jonge gemeenten, hoe zoekend nog zijn naar hun identiteit, naar de wijze waarop zij als Joden hun geloof in Jezus als Messias moeten verwoorden en hoe zij zich kunnen verhouden tot het Joodse volk. Een spannende tocht die tegelijk op een ontspannende manier wordt gegaan.
Een tweede ontmoeting verloopt heel anders. Ds. Simon noemt zich als voorganger geen Jood meer, maar alleen christen. Voor hem zijn de geboden tot een afronding gekomen in Christus. Scherp verwoordt hij zijn positie dat hij met zijn Joods-zijn niets meer hoeft te doen. Zelfs de Sabbat houden ziet hij als een zonde. Geschoold op een Calvinistische theologische opleiding herkennen we zijn bewoordingen. Tegelijk roept het wat vervreemding op. Want zijn de Joodse apostelen met hun Joodse gemeenten niet gewoon Joods gebleven nadat zij in Jezus de Messias herkenden? En kun je zo je nog wel een Jood zijn voor de Joden om hen te winnen voor Christus? Wel zijn we onder de indruk van zijn diaconale bewogenheid en zijn hulpverleningsprojecten in Noord Irak.
’s Avonds stapte ds. A. Brons weer binnen, werkend voor het Centrum voor Israëlstudies. Hij heeft dr. Avivah Gottlieb Zornberg meegenomen. Zij geeft een schitterend mooie en diepgaande uitleg aan de tekst voor de komende Sabbat, het verhaal van de vluchtende Jakob die Rachab liefheeft en Lea allereerst krijgt. Als door een caleidoscoop worden de woorden van de Schrift van alle kanten op Joodse wijze bekeken en worden er schatten opgegraven die de tekst tot leven brengen en ons ademloos doen luisteren en ons meenmeent in de verbeelding die de tekst nu oproept. Hoe boeiend is het als predikanten te zitten aan de voeten van deze Rabbijns geschoolde vrouw die haar erudiete kennis graag deelt in haar lezingen en boeken.

• 22 November 2015 - 13:22

Piets Bakker:

Daar word je leergierig van. Welke diepe Joodse gedachten zit er achter het verhaal van Lea en Rachel?