Dag 7, Het leven in het land. - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van predikantennaarisrael2015 - WaarBenJij.nu Dag 7, Het leven in het land. - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van predikantennaarisrael2015 - WaarBenJij.nu

Dag 7, Het leven in het land.

Door: Dick van Arkel

16 November 2015 | Israel, Jeruzalem

"Wat bijzonder dat jullie niet komen voor de dode stenen, zoals de meeste toeristen, maar voor de levende stenen: de mensen in dit land". Dat was een uitspraak, gisteren in 1 van onze doelgroepen in gesprek met vertegenwoordigers van The Parents Circle, een organisatie van joden en palestijnen die een familielid verloren in de oorlog.

Hoe langer we hier in het land verblijven hoe meer we ervaren dat dit bijzondere en (ook qua natuur) prachtige land ook een land is vol van bittere tegenstellingen, vooroordelen, segregatie en wantrouwen over en weer.
Vandaag werden door een doelgroep gesprekken gevoerd met vertegenwoordigers van de organisatie Kids4peace (www.k4p.org) die gemengde zomerkampen voor Palestijnse en joodse kinderen organiseert rondom thema's als religie, vooroordelen, vriendschap, conflict en sociale verandering.
Daarna een gezamenlijk bezoek gebracht aan de 'Tent of Nations' enkele kilometers buiten Bethlehem. Bij het checkpoint de auto's achtergelaten, via een met puin en stenen geblokkeerde weg werd de Tent wandelend bereikt.
De tekst bij de ingang tekent het bestaan van deze organisatie: "We refused to be enemies".
Daoud (David)Nassar, een Palestijnse christen, runt hier met zijn familie een boerenbedrijf. Op allerlei manieren is door de Israëlische autoriteiten gepoogd hem van zijn land te verdrijven. Water, elektriciteit en bouwvergunningen werden en worden hem onthouden.
Met olijfbomen en kinderkampen zetten ze hun werk onverstoorbaar door met als motief: "We are trying to put negative energy in a positive way". Mei volgend jaar hoopt men het 100-jarig bestaan te vieren (www.tentofnations.org).
Na een warme lunch op het terrein vertrokken we naar het volstrekt omgekeerde verhaal van de organisatie "Keep Jerusalem" in Jeruzalem (www.keepjerusalem.org). Shalom Pollack schetste ons in duidelijke bewoordingen over A, B en C area's in the Westbank (resp. volledige Palestijnse autonomie, gebied onder Palestijns toezicht met bevoegdheden voor de Israëlische autoriteiten en gebied volledig onder Israëlische controle). Na de nodige historische informatie (1948, 1967) vertelde Shalom Pollack ons waarom in zijn ogen de geopolitieke situatie rondom Jeruzalem een bedreiging vormt voor de stad. Meerijdend in onze auto toonde hij ons op hoge en strategisch gelegen plekken (o.a. vanaf het hoge dak van een moskee, gebouwd boven het graf van Samuel, wat het belang is van de joodse settlements rondom Oost Jeruzalem.
Terug in het klooster Maison d'Abraham, waar we verblijven en overnachten deze dagen, waren we op verzoek in gesprek met de zusters in het klooster over wat hen beweegt in hun werk in het klooster en in deze wijk in Oost Jeruzalem. Wij vertelden hen van onze opdracht, studie en dialoog in dit land. In het Nederlands en Frans zongen we elkaar tot slot de vrede toe. Een ontroerend mooi moment.
Na een feestelijke avondmaaltijd was er tot slot een lezing van de freelance journalist Jan Franken. Sinds 2012 schrijft hij als correspondent voor verschillende kranten, tijdschriften en radio stations in Nederland over diverse aspecten van de Israëlische maatschappij. Hij verwondert zich over het paradigma waarin de Nederlandse media gevangen lijken te zijn waar het de vaak eenzijdige berichtgeving over Israël betreft.
Jan gaf ons een boeiende lezing over de nationale en Internationale verhoudingen, de misverstanden over Israël die telkens weer opduiken in het nieuws en vertelde over zijn specialisatie als journalist: de succesrijke hightech industrie van Israël.
Na een vol programma en uiterst boeiende lange, lange dag was het goed slapen...

• 22 November 2015 - 13:29

Piets Bakker:

Kunnen jullie het alemaal nog op een rijtje houden?
    Wat een informatie elke dag!