4e dag - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van predikantennaarisrael2015 - WaarBenJij.nu 4e dag - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van predikantennaarisrael2015 - WaarBenJij.nu

4e dag

Door: Johan van holten

14 November 2015 | Israel, Jeruzalem

Na een goed ontbijt vertrokken we richting de Dode Zee om daar een bezoek te brengen aan Qumran. De plaats waar aan het begin van onze jaartelling de gemeenschap van de Essenen leefde. In de buurt van de opgravingen van deze nederzetting zijn in elf verschillende grotten potten gevonden met boekrollen van het Oude Testament. In haar presentatie gaf  onze docent Dineke Houtman aan dat deze boekrollen een belangrijke rol gespeeld hebben bij het verstaan van de Schrift. Maar ook hebben de vondsten en opgravingen veel informatie opgeleverd over hoe het er in de gemeenschap van Qumran aan toeging.
Onze tweede stop was iets verder op langs de Dode Zee. Daar bezochten we En Gedi. Een kloof met daarin spelonken waarheen David vluchtte voor Saul. In deze kloof in de woestijn tref je op een aantal plaatsen watervallen aan. Aankomend bij deze watervallen besef je ineens wat levend water inhoudt. Hier nemen we even de tijd  om te mediteren. Imco leest met ons uit Jes. 55 en deelt een aantal gedachten met ons. Ter  afsluiting bidden we om beurten om zegen voor het land en het volk. Als we na een korte wandeling naar boven kijken lijkt het alsof daar een enorm rotsblok los op een rotspunt ligt dat maar een klein duwtje nodig heeftt om naar beneden te vallen en allen die zich eronder bevinden te verpletteren.erachter. Het roept het beeld op van Gods trouw die Zijn volk Israël niet laat vallen.
Eenmaal weer in het hotel terug frissen we ons op en maken ons klaar voor een bezoek aan een synagogedienst aan het begin van de sabbat. Daarna gaan we twee aan twee naar gastgezinnen om de sabbatsmaaltijd te houden. Een bijzondere ervaring, zowel in de synagoge als bij de gastvrije mensen thuis. Verzadigd en voldaan genieten we nog wat na op het bankje bij het hotel met uitzicht op  een ogenschijnlijk uitgestorven Jeruzalem. Wij weten echter beter.

• 17 November 2015 - 09:34

Riek Berghuis Venema:

Lieve Dineke, ik kan eindelijk alle berichtjes lezen.En daarom mijn late reactie!.Fijn om via deze nieuwsbrief ook even mijn lieve dochter hoor ! Ik wens jullie nog een fijne gezegende tijd toe! Geniet opnieuw van het land en de mensenwaar je contact mee krijgt. IK denk aan jullie ,ook in mijn gebeden. Liefs mamma XXX