3e dag - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van predikantennaarisrael2015 - WaarBenJij.nu 3e dag - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van predikantennaarisrael2015 - WaarBenJij.nu

3e dag

Door: imko postma

Blijf op de hoogte en volg

12 November 2015 | Israel, Jeruzalem

De diversheid, de wederzijdse onkunde, de toewijding, de honger, het in puin geslagen fundament van de waarheid en de initiatieven tot dialoog worden telkens meer. Wat een zin.
Niet een snelle openingszin. Nee, omdat de werkelijkheid ook niet recht gedaan kan worden in 1 flitsende zin. Dat willen we graag. Net als het kortste (Ten onrechte) artikel in de geloofsbelijdenis. Maar dan kan niet alles gezegd worden. Recht gedaan worden. Helder zijn. Blijft het ergens in de lucht hangen.

De hele dag hebben we de oude stad van Jeruzalem van boven en onder bekeken. In haar hart, in de universiteit, hebben we met een joodse docent het Nieuwe Testament gelezen. Vooral Mattheus, de evangelist die het meest Joods is en schrijft en tegelijk de meest anti Joodse uitspraken herbergt (o.a. 27:25). Hoe kijkt een Joods iemand hiernaar? Wat hoort hij/zij hierin? Vaak hebben we al een plaatje in ons hoofd (aangeleerd), maar doet dat ook recht aan de werkelijkheid?
De tijd was deze middag tekort....het was bijzonder verrijkend zo je aan elkaar te kunnen schuren.

Morgen (Vrijdag) zit programma opnieuw vol. We beginnen vroeg in Qumran, waarna we de woestijn bij Eingedi ingaan. In de 2e helft van de middag zullen we de synagoge bezoeken ivm het begin vd Sabbath. Hierna zullen we allen in andere gastgezinnen de sabbathsviering meemaken.
Shalom uit Jeruzalem

  • 13 November 2015 - 13:06

    Riek Berghuis Venema:

    Ik was blij om dit berichtje ook te kunnen lezen. Mijn hart is op dit moment bij mijn dochter Dieneke Houtman en bij jullie als groep.Zelf had ik het voorrecht om 2 x in Israël te mogen zijn, En ik vind het heerlijk om van jullie te horen, hoe je daar van geniet,. ook hoe je je gedachten wereld aan elkaar schaaft,, waardoor er ook geestelijke groei komt . Ik wens jullie allen Gods rijke zegen ,vrede en bescherming Toe..
    Helaas heb ik de tweede dag niet kunnen lezen. Dit voelde even , of ik er persoonlijk bij was !
    Hartelijke groet Riek Berghuis Venema .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 November 2015

Conferentie betekenis afstamming van Abraham

19 November 2015

koffers pakken

18 November 2015

Dag 9

18 November 2015

Dag 8, gedenkwaardige ontmoetingen

16 November 2015

Dag 7, Het leven in het land.

Actief sinds 05 Nov. 2015
Verslag gelezen: 558
Totaal aantal bezoekers 11879

Voorgaande reizen:

05 November 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: