1e dag - Reisverslag uit Genemuiden, Nederland van predikantennaarisrael2015 - WaarBenJij.nu 1e dag - Reisverslag uit Genemuiden, Nederland van predikantennaarisrael2015 - WaarBenJij.nu

1e dag

Door: thea bouwman

10 November 2015 | Nederland, Genemuiden

Vandaag begon de dag met een bezoek aan de nieuwe archeologische site Magdala. Bijzonder van deze plaats is, naast de opgravingen van rituele baden en mozaïeken, de vondst van een steen met daarop verwijzingen naar de tempel in Jeruzalem. Een synagoge uit het begin van de eerste eeuw, verwoest nog voordat de tempel in Jeruzalem werd verwoest in 70 n. Chr. E.e.a. werpt nieuw licht op het bestaan van synagogen in de eerste eeuw na Christus. Fr. Kelly leidde ons rond langs nieuwe mozaïeken en over de site. In de komende decennia zal deze site van groot belang zijn voor het onderzoek naar het rabbijnse jodendom van de eerste eeuw.

We vervolgden onze trip naar de berg van de zaligsprekingen en al afdalend hadden we een prachtig uitzicht over het meer van Galilea. Ben Oosterom las de zaligsprekingen en hield een overdenking. Langs het meer bezochten we de kerk van de broodvermenigvuldiging, de kerk die, uit protest tegen christelijke aanwezigheid op die plaats, onlangs in brand werd gestoken.

Na terugkeer dronken we Arabische koffie, klaargemaakt door de chauffeur in de achterbank van onze 20 persoons bus. We wandelden naar het schip waarmee we over het meer een vaartocht maakten, lazen uit de Bijbel, zongen samen liederen en dansten tenslotte op de vrolijke klanken van Israëlische songs. Zo leerden we elkaar als groep beter kennen, het vertrouwen en de vertrouwdheid groeit!

Na de avondmaaltijd in Nes Ammim, luisterden we naar een lezing door Lydia Aisenberg, die zich inzet voor dialoog tussen Joodse en Arabische inwoners van de streek rond Route 65, het gebied rond Kafr Kari. We hoorden over educatieprojecten, gezamenlijke projecten rond tourisme en ook de beweging die de laatste maand langs deze belangrijke route (de oude handelsroute naar Damascus) is ontstaan: peace of cake: Israëli die cupcakes uitdelen aan Arabische werknemers bij de checkpoints. Hoe simpel maar doeltreffend kan toenadering en ontmoeting zijn!

We gaan slapen....we zijn moe maar raken nu al geïnspireerd door de talrijke initiatieven en ervaringen die we opdoen.

• 11 November 2015 - 19:15

Riek Berghuis Venema:

Mooi... leuke dia en foto,s... IK ben benieuwd ,hoe de reis gaat verlopen !
    Vriendelijke .groet en zegen toegewenst .
    H.A. Berghuis Venema

• 13 November 2015 - 22:37

Corrie Middelkoop:

Je verhaal zo lezende zie ik ons weer de berg van de zaligsprekingen aflopen en over het meer varen. Bijzondere ervaringen.
    Denk aan jullie. Groet Corrie